TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
sit-nenavisti-houstne
https://cz.pinterest.com/source/demonagerie.tumblr.com/

Síť nenávisti houstne

Z knihy ZRADA VZDĚLANCŮ vybíráme v souvislosti s textem Petra Fleischmanna

Francouzské slovo clerc (z latinského clericus, člověk duchovní, v opak laiku, člověku světskému), jímž autor označuje typ lidí, jejichž činnost nesměřuje k cílům praktickým –umělce, učence, filosofy – bylo velmi těžko přeložiti do češtiny. Proto užito v titulu slova vzdělanci, v textu pak výrazu lidé duchovní. (Poznámka překladatelky)

Předmluva

Tolstoj vypravuje, že když byl důstojníkem a viděl při pochodu, jak jeden z jeho druhů bije člověka, jenž se uchýlil z řady, pravil mu: ,,Nestydíte se zacházeli takto se svým bližním? Což jste nečetl Evangelia?“ Načež mu tento odpověděl: „Což jste nečetl vojenských předpisů?“

Takováto odpověď stihne vždycky duchovní spravedlnost, jež chce říditi spravedlnost světskou. Zdá se mi velmi moudrá. Ti, kdož vedou člověka k dobývání věcí, nemají co činiti se spravedlností a milosrdenstvím.

Přesto však zdá se mi důležité, že existují lidé, kteří, i když jsou pro posměch, vybízejí své bližní k víře v jiné řády, než je řád světský. Ti však, jimž náležela tato úloha a jež nazývám lidmi duchovními, nejen že jí nedbají, ale dbají úlohy opačné. Většina moralistů, jimž se po padesát let v Evropě naslouchá, vyzývají lidstvo, aby nedbalo Evangelia a četlo vojenské předpisy.

Tato nová nauka zdá se mi tím závažnější, že se obrací k lidstvu, jež se hlásí dnes z vlastní vůle k spravedlnosti světské, s rozhodnosti až dotud neznámou. Začnu to právě dokazovat.

MODERNÍ ZDOKONALENÍ POLITICKÝCH VÁŠNÍ

Uvažujme o těchto vášních, zvaných politickými, pro něž lidé povstávají proti sobě navzájem a z nichž jsou hlavní vášně rasové, vášně třídní a vášně národnostní. I lidé nejpřesvědčeněji věřící v osudový pokrok lidského rodu, přesněji řečeno v jeho nutné směřování k většímu míru a lásce, nemohou popřít, že tyto vášně dospívají v době jednoho století a den ze dne více, v mnoha, a to nejdůležitějších směrech, ke stupni dokonalosti, jehož historie nikdy nespatřila.

A především týkají se množství lidí, jehož se nikdy netýkaly. Kdežto jsme překvapeni, zabýváme-li se na příklad občanskými válkami, jež zmítaly Francií v XVI. a dokonce i koncem XVIII. století, malým množstvím osob, kterým vlastně znepokojovaly duši, kdežto jsou dějiny naplněny až do XIX. století dlouhými evropskými válkami, k nimž přihlížela velká většina obyvatelstva naprosto lhostejně mimo hmotné škody, jež mu působily, možno říci, že není dnes téměř jediné duše v Evropě, která by nebyla, nebo se nedomnívala, že je zasažena vášní rasovou, třídní nebo národnostní a nejčastěji všemi třemi. Zdá se, že tentýž pokrok zjišťujeme v Novém světě, zatím co v nejzazším Východě ohromné kolektivy lidí, jež se zdají ušetřeny těchto hnutí, probouzejí se k sociálním záštím, k stranickému režimu, k národnostnímu duchu, jako vůli směřující k pokoření ostatních. Vášně politické dospívají dnesvšeobecnosti, již nikdy neznaly.

Dospívají též soudržnosti. Je jasno, že komunikačním pokrokem mezi lidmi a ještě spíše cítěním družnosti tvoří dnes stoupenci téže politické zášti, kteří se ještě před stoletím špatně snášeli navzájem a nenáviděli, abych tak řekl, roztroušeně, vášnivou sevřenou masu, jejíž každá složka se cítí ve spojení s nekonečností ostatních. To je zvláště nápadné u třídy dělnické, u níž spatřujeme ještě v polovině XIX. století toliko rozptýlené nepřátelství ke třídě odpůrců, válečná hnutí porůznu rozsetá (například stávka byla prováděna jen v jednom městě, v jedné korporaci) a jež tvoří dnes od konce ke konci Evropy síť nenávisti tak hustou. Možno tvrditi, že se tato soudržnost stále zesiluje, ježto vůle k družnosti je z nejhlubších charakteristických rysů moderního světa, jenž se proměňuje stále více, a to i v oblastech, kde bychom nejméně očekávali (na příklad v oblasti myšlenkové), ve svět lig, »jednot« a »svazů«. Což divu, oživuje-li vášeň jednotlivce, cítí-li se ve spojení s tisíci vášní jí podobných? Dodejme též, že jednotlivec srovnává mystickou osobnost s celkem, jehož se cítí členem, přináší jí náboženskou úctu, jež je v podstatě jen zbožněním jeho vlastní vášně a jíž nemálo vzrůstá její síla.

K této soudržnosti, již lze nazvati vnější, přistupuje soudržnost, možno-li tak říci, podstatná. Tím, že tvoří vášnivý dav sevřenější, vytvářejí přívrženci téže politické vášně vášnivý dav jednotnější, kde se ruší individuální formy cítění, kde zanícení všech nabývá stále více jednotné barvy. Není-li kdo překvapen, pozoruje-li na příklad ve Francii, kterak nepřátelé demokratického režimu (mluvím o davu, nikoli o vrcholech) projevují dnes vášeň málo rozrůzněnou, málo se od sebe lišící, podle toho, kdo ji rozšiřuje, kterak tento blok nenávisti je jen málo oslaben osobními a původními formami záští (bylo by možno říci: jak sám podléhá »demokratické« nivelisaci), jak hnutí zvaná antisemitismem, antiklerikalismem a socialismem, přes četné útvary tohoto, je každé o sobě mnohem uniformnější než před sto lety, jak poplatníci každého tohoto směru říkají více než kdy jindy všichni totéž? Politické vášně se pozvedly, jak se zdá, k provádění discipliny, a to jakožto vášně, zachovávají, zdá se, heslo i v cítění. Je zcela zřejmé, jakou posilu tím získaly.

Tento vzrůst jednotnosti je provázen u některých z nich přibýváním přesnosti. Víme na příklad, jak socialismus, jenž byl ještě před sto lety v davu svých adeptů vášní mocnou, ale neurčitou, vymezil dnes lépe předmět svého úsilí, určil přesný bod, kde chce napadnouti odpůrce, hnutí, jež chce podniknout, aby dobyl úspěchu, jak týž pokrok lze zjistit u antidemokratismu. Víme též, jak nenávist vyhraňujíc se, sílí.

Vybráno a Upraveno z překladu pro SVU Mánes od Věry urbanové (1929)

 

Podporují nás:

  30 05 2018 KJ           Logo Nadace OF        bar.ces.poz logo-SFK 478607 1953 Praha logo      

Partneři:

PN logo sRGBlogo pozadi cervena Automediace2udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1