TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
zvoni-z-primy-na-poplach
Radek Brož

Zvoní z Primy na poplach?

Reportáž nesmí utvrzovat stereotypní předsudky týkající se etnických, náboženských nebo rasových menšin.“ (čl. 4, Etický kodex Asociace televizních organizací, k němuž se hlásí i TV Prima)

A co když k tomuto zjednodušení vybízí samo vedení televize? Server hlidacipes.org zveřejnil nahrávku ze schůze redaktorů TV Prima, z níž vyplývá, že televize svým zaměstnancům nadiktovala, jakým způsobem mají ve zprávách zpracovávat téma uprchlictví.

Zástupce majitele Luboš Jetmar spolu se šéfredaktorkou Jitkou Obzinovou seznamují své podřízené s politikou vedení televize, jejíž vlastníci rozhodli, že uprchlíky je dále nutno představovat jako „hrozbu, jež ohrožuje Evropu“, „valící se masu“ a „eskalující problém“.

Nutno podotknout, že nahrávka byla pořízena 7. září 2015, tedy ve chvíli, kdy se média začala probouzet z okurkové sezóny a své vyprávěcí rámce plné metafor živlů si teprve chystala do podzimního klání o otupělého diváka. TV Prima neprorokovala ploty v Maďarsku, otřesné tranzity v Srbsku ani dohodu s Tureckem, neopustila úzkou perspektivu zobrazující jen přežvýkaný povrch, který na český gauč nepustil informace o stavu v bombardovaném Aleppu, o podmínkách v tureckých táborech ani o metodách pašeráků s nafukovacími čluny.

Odhlédneme-li od výbušnosti tématu, jež svádí samo o sobě již více než půl roku k vypjatým reakcím, uvidíme, k čemu může cílená prezentace jednoho názoru vést.

Jestliže médium nenabízí dostatek ověřených zpráv ze zahraničí a nesnaží se o jejich pluralitní zastoupení v reportáži, vede diváka k nezájmu o situaci ve světě. Nezobrazováním skutečností, jež se nás zdánlivě netýkají, neboť se odehrávají dál než ve vedlejší vesnici, přispívá médium k prohlubování české malosti. Ta plyne z vědomého zavírání očí ve chvílích, které vyzývají k pozvednutí hlasu.

Zasévání paralyzujícího strachu poté vede ke svěšeným ramenům u těch, kteří informace nefiltrují, a k paranoidnímu hledání nepřítele u nevyrovnaných bojovníků za „my“.

Především se však tímto kývnutím na příslib jednoduchosti zříkáme života v oscilaci, života, který hledá a ještě není hotov.

Ano, souhlasím s panem Jetmarem, televize je silné vlivové médium.

 

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

Podporují nás:

                                                     30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno             

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1