TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
kartel-prisaty-na-stat-se-vydava-za-catch-all-party
Felicien Rops, The Satanic. Satan Sowing Tares, 1882, wikiart.org

Kartel přisátý na stát se vydává za catch-all party

Babišův vehikl na uchvácení státu.

Setkání politické divize Agrofertu mělo jako vždy očekávaný průběh. Majitel hnutí demonstroval svoji sílu. Předem si připravil hlavní mediální sdělení, jako vzkaz nejen svým voličům. Jeho marketingoví a volební rádcové ho naučili nový termín, který pak opakoval ve všech výstupech. Tvrdil, že jeho formace je klasickou catch-all party. Přítomným posluchačům řekl, že si to musí nastudovať, aby věděli, že to vymysleli politologové už v šedesátých letech minulého století. Zní to expertně a světově zároveň. Babiš tomu asi i věří.

Pravdou je, že tento termín poprvé použil německý politolog Otto Kirchheimer v roce 1966. Byla to tehdy reakce na bouřlivou atmosféru druhé poloviny šedesátých let a zejména na rozvolnění společenských tříd. Zaměstnanci už nebyli vždy voliči klasické levice a majitelé pozemků nemuseli vždy volit tradiční pravici. Ti i oni hledali alternativu. Catch-all party se tváří jako strana všelidová, univerzální, neideologická, rozkročena doslova od nevidím po nevidím. Ideje, hodnoty, názorové ukotvení, tradiční členství, to vše není v catch-all party podstatné. Tehdy šlo o jistý druh rebelie proti establishmentu, elitám, zavedeným zvyklostem, ale i velkým korporacím, které ovládaly politiku. Voliči západních liberálních demokracií se po několika experimentech vrátili k osvědčeným fungujícím značkám a receptům. Dnešní nástup populismu a antisystémových politických formací má jiné příčiny.

Babiš jako klasický posttotalitní oligarcha v ničem neodpovídá definici náčelníka catch-all party. ANO je jiný druh jakoby politického subjektu, a sice business firm party, česky podnikatelské strany. Klíčovým bodem strany je politický podnikatel, který vlastní nebo ovládá rozhodující zdroje. Jeho moc je zcela centralizovaná. Členství ve straně nemá váhu jako v jiných demokratických uskupeních. Členové, čekatelé na členství i sympatizanti a konec konců i voliči tvoří jen kompars. O všem rozhoduje vůdce a majitel v jedné osobě. Zakladatel je faktickým podnikatelem v politickém prostředí, vidí jej jako další pole pro svůj byznys, pro svou beztrestnost a posilování vlivu a moci.

Členové firemní strany nemají žádný vliv na strategii a rozhodovací procesy. Dominantní firemní strana stírá rozdíl mezi soukromou a veřejnou sférou. Končí kritická funkce veřejnosti a omezuje se prostor pro otevřenou diskusi. Strana se stává státem. Stát je využíván i zneužíván ve prospěch úzké vládnoucí skupiny. Strana už není prostředníkem mezi společností (či její částí) a státem. Stát si uchvátila, včetně médií, institucí státu, kontrolních mechanismů a ve finále i justice. Hájí všechny a nikoho, kromě sebe sama. Evropa už zažila pokusy o dominance firemních stran. V Itálii to byla Forza Italia Silvia Berlusconiho a ve Španělsku Svaz demokratického středu (UCD) Adolfo Suáreze. Ale ani jedna z nich nezašla v koncentraci moci a střetu zájmů tak daleko jako ANO a její majitel.

Firemní strana využila nedůvěry části veřejnosti k dosavadním stranickým elitám a občanské nespokojenosti. To byl a je její hlavní (de facto jediný) program. Aby legalizovala uchvácení státu, stvořila mocenský kartel s vládní a parlamentní většinou, a zejména s prezidentem republiky. Členové tohoto kartelu jsou společně nasáti na stát. Využívají tohoto nasátí vrchovatě. Stát jim poskytuje finanční prostředky na činnost, možnost svévolné manipulace státním aparátem, prostor ve veřejnoprávních médiích i maximální možnou porci shovívavosti pro jejich rejdy.

Součástí dominance firemní strany je zpochybňování všech mimovolebních aktivit občanské společnosti. Okleštěná demokracie se redukuje jen na akt voleb. Dochází ke změně volební soutěže. Rozhodující je výše přiznaných i nepřiznaných volebních rozpočtů. Pravidla jsou jen formální. O prezentaci firemní strany rozhoduje výlučně majitel a jeho profesionální marketingový a volební štáb, který funguje non stop i v mezivolebním období za účasti mnoha profesionálních agentur, včetně těch, které tvoří na objednávku průzkumy veřejného mínění. Marketingový tým tvoří obecný program, který reaguje na skutečnou či uměle stvořenou poptávku společnosti a také na konkrétní naléhavé situace. Vždy se musí najít vnější viník potíží a vždy se musí glorifikovat „zásluhy“ vůdce. To je základ činnosti. K profesionálnímu zázemí základního týmu patří i vlastní zpravodajská divize, rekrutující se z bývalých profesionálů policejních a zpravodajských struktur. Cíl je jediný – maximální volební zisk. Je to ukázkové tržní chování velké korporace, přenesené do politického prostředí. Predátor staví vždy na konkurenčních výhodách. Stát mu jich nyní poskytuje vrchovatě. On to uměl i před rokem 2011, kdy byl spokojeným oligarchou, aby se z něj poté stal nespokojený občan, který se rozhodl „zachránit“ svou novou vlast.

Už teď je zřejmé, že chemický a zemědělský magnát ze Slovenska změnil Česko k nepoznání. Nejde jen o řepku olejku a chemická hnojiva na kolchozních lánech Agrofertu. Nejde jen o diskutabilní potravinářskou produkci, o umělá oplodnění a dalších 200 aktivit našeho majitele státu. Ze všeho nejvíce jde o poselství doby – lhát a podvádět se vyplácí, a může vás to dovést až na samotný vrchol. Nezakryje to ani nekonečné množství líbivých řečí a slibů. Firemní strana s mocenským kartelem v zádech se teď bude tvářit jako catch-all party, aby to znělo světově. Možná Babiše pochválí jeho dva vzory – Putin a Trump, a třeba taky uherský gróf Orbán.

Myslím, že by se ti, kteří nepatří do Babišovy množiny „všichni“, měli co nejdříve hodně hlasitě ozvat. ANO není nic jiného než Babišův vehikl na uchvácení státu.

22 2 2019 obr3

Felicien Rops, The Satanic. Satan Sowing Tares, 1882, wikiart.org

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

Přihlásit odběr novinek

Podporují nás:

  30 05 2018 KJ           Logo Nadace OF        bar.ces.poz logo-SFK 478607 1953 Praha logo      

Partneři:

PN logo sRGBlogo pozadi cervena Automediace2udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1